Digitale verktøy

Digitale verktøy som kan gjøre samarbeide med dine kollegaer og kunder lettere når du må jobbe på distanse – her får du en oversikt over noen av de verktøyene som finnes

Kommunikasjon

Program Funksjonalitet Fordeler og ulemper
Skype Kommunikasjon internt og ekstern, med chat, lyd og video

Se vårt Skype kurs her

+ Blant de mest utbredde verktøyene for kommunikasjon

– Det er ofte tilkoblingsproblemer for folk utenfor din egen organisasjon

Zoom Kommunikasjon lyd og video + Lett å invitere inn interne og eksterne brukere

– Har fått mye kritikk for datasikkerhet og databehandling

Hangouts Meet Kommunikasjon lyd og video + Lett å invitere inn interne og eksterne brukere

– Krever Gmail – konto

Teams Kommunikasjon internt og ekstern, med chat, lyd og video

Se vårt Teams kurs her

+ Integrasjon både mot Microsoft-produkter og andre programmer

+ Lett å invitere folk og sjeldent oppkoblings problemer

Slack Teamkommunikasjon + Lett å invitere inn interne og eksterne brukere

+ Mange add-ins fra andre program for å samle informasjon
– Krever disiplin for å unngå for mye informasjon/»spam»

.

Samarbeide, workshops, evaluering og idemyldring

Program Funksjonalitet Fordeler og ulemper
Mural Samarbeids og idemyldringsverktøy + Bryter opp møter, alle deltakere på aktivt inn å gjøre noe, mer interaktivt

+ Sikrer og effektiv dokumentasjon av møtet

+/- Krever gode forberedelser fra møteleder

 

Mentimeter Brukes til evaluering, prioritering, ordskyer, mm.
Digital støtte til krevende øvelser som å prioritere mellom ulike prosjekter/initiativer
Digital støtte til evaluering
+ Bryter opp møter, alle deltakere på aktivt inn å gjøre noe, mer interaktivt

+/- Krever 10-15 min forberedelse av møteleder, selve øvelsen gjøres i møtet

.

Planlegning og oppgavestyring

Program Funksjonalitet Fordeler og ulemper
Trello Lett å sett opp visuelle og interaktive lister som kan deles i teamet. Høy mulighet for detaljering og flere informasjonslag (tagg’er, farger, grupperinger, ansvarlig, tidsfrist med mer) + Lett og intuitivt å bruke når ferdig oppsatt

– Krever noe planlegging for oppsett

– Funksjonalitet spisset mot lister

Asana Oppgave planlegging og fremdrift styring + Integrasjon mot mange andre applikasjoner

+ Bra gratisversjon

+/- Mye funksjonalitet som tillater stort detalj nivå, kanskje for stort

.

Dokumentdeling og samarbeide

Program Funksjonalitet Fordeler og ulemper
Drive Dokumentlagring og -deling + Bryter opp møter, alle deltakere på aktivt inn å gjøre noe, mer interaktivt

+ Lett organiserbare mappesystem med versjonskontroll

 

– Utfordringer med blanding av private og arbeidskontoer